Professional Branding - "Branding" Profissional
In the business world, BRAND is defined as the collective characteristics that the market attributes to a given product or service. Whether or not we use them it would be irrelevant, because what is really important is which specific brand characteristics we associate with each product or service.
Many authors have presented concepts of PERSONAL and PROFESSIONAL branding, as actions we take, implement for communicating our personal and professional characteristics, achievements, talents, we want to be associated with us.
There is no doubt that nowadays a positive PERSONAL and PROFESSIONAL branding become very relevant and important, because we are much more exposed to multiple communities and organizations, throughout the business environment, social media, etc. In this open, global environment our personal and professional characteristics are communicated through our actions, attitude, behavior, language, visual, etc. The branding guru Chris Olson describes these so called brand touchpoints of influence as “all of the physical, communication, and human interactions”.
In my opinion, personal and professional branding are complementary. Take a look at these concepts:
- We do PERSONAL BRANDING by showing ourselves as individuals, highlighting the strengths for which we want to be known by others.
- We do PROFESSIONAL BRANDING by presenting our strengths, talents, abilities, knowledge we want to be known and recognized in the business world. Branding ourselves professionally is more than showing who we are as individuals. It is about making ourselves visible , available, and relevant to our professional network, now and in the future.
In summary, we create our professional branding starting with the best aspects our our personal branding that better represent us in a professional environment, and we present them to employers, clients and network contacts.
Food for thoughts - What are you doing for creating your professional branding?
TraduΓ§Γ£o: No mudo dos negΓ³cios, MARCA Γ© definida como o conjunto de caracterΓsticas que o mercado atribui a um dado produto ou serviΓ§o. Γ irrelevante se usamos ou nΓ£o estes produto ou serviΓ§o, porque o que realmente importa sΓ£o as caracterΓsticas especΓficas da marca que nΓ³s associamos com cada produto ou serviΓ§o.
Muitos autores tΓͺm apresentado o conceito de criarmos um "branding" pessoal e profissional, atravΓ©s das aΓ§Γ΅es que tomamos e implementamos para comunicar as caracterΓsticas, realizaΓ§Γ΅es e habilidades pessoais e profissionais que queremos que sejam associadas Γ nossa imagem.
NΓ£o hΓ‘ dΓΊvida que hoje em dia termos um positivo "branding" pessoal e profissional Γ© ainda mais importante porque estamos muito mais expostos a diversas comunidades e organizaΓ§Γ΅es, atravΓ©s do nosso ambiente de negΓ³cios, mΓdia social etc. Neste ambiente global e aberto, as nossas caracteristicas pessoais e profissionais sΓ£o comunicadas atravΓ©s das nossas aΓ§Γ΅es, atitudes, comportamentos, linguagem, visual, etc. O guru de "branding" Chris Olson define estes pontos de influΓͺncia como "todas as interaΓ§Γ΅es fΓsicas, de comunicaΓ§Γ£o, e humanas".
Na minha opiniΓ£o,"branding" pessoal e profissional sΓ£o complementares. DΓͺ uma olhada neste conceitos:
- Fazemos o nosso "branding" pessoal mostrando-nos como indivΓduos, reforΓ§ando os pontos fortes que queremos que sejam conhecidos pelos outros.
- Fazemos o nosso "branding" profissional apresentando os nossos pontos fortes, talentos, habilidades, conhececimentos que queremos que sejam conhecidos e reconhecidos no mundo dos negΓ³cios. Γ mais do que mostrar-nos como indivΓduos. Γ como nos tornarmos visΓveis, acessΓveis e importantes parara a nossa rede profissional, agora e no futuro.
Em resumo, criamos a nosso "branding" profissional a partir do que hΓ‘ de melhor no nosso "branding" pessoal. Aqueles pontos que melhor nos representa no ambiente profissional, e os apresentamos aos empregadores, clientes, e toda a nossa rede de contatos.
Para refletir - O que vocΓͺ estΓ‘ fazendo para criar o seu "branding" profissional ?











Comments